6 motive pentru care nu este niciodată prea târziu să înveți o limbă străină
Este binecunoscut faptul că, având abilități intrinseci de învățare, copiii au un avantaj față de noi ceilalți, așa că este firesc să te plângi de faptul că nu ai fost crescut de un tată italian și de o mamă chineză în Germania (începutul trilingv în viață ar fi fost frumos, nu?).
Dar nu este adevărat că adulții ar trebui să-și abandoneze obiectivele de a învăța o nouă limbă. Deși nu te vei trezi mâine vorbind italiană, chineză sau germană, cu abordarea corectă și cu multă dăruire, nu există niciun motiv pentru care adulții nu pot învăța o nouă limbă. Este doar o chestiune de a-ți ajusta mentalitatea.
1. Îți poți schimba așteptările
Dacă începi să înveți după copilărie, este puțin probabil să obții un accent nativ. Dar cui îi pasă? Fluența înseamnă lucruri diferite pentru diferiți oameni și, oricum, cine a spus că înveți o limbă străină ca să pari nativ? Poți reduce presiunea – scopul învățării limbilor este comunicarea cu alte ființe umane.
Schimbă „Vreau să mă camuflez printre italieni și să nu fiu niciodată descoperit ca străin”, cu „Mi-ar plăcea să vorbesc la fel de bine ca în liceu”, „Vreau să citesc cărți de nivel mediu în italiană” sau „Vreau să conversez cu localnicii într-o piață în timp ce sunt în vacanță .” Toate acestea sunt obiective foarte rezonabile pentru cursanții adulți.
2. Ești liber să faci ce vrei
Acum că ne-am schimbat ideea despre ce înseamnă succesul pentru tine, să luăm în considerare doi cursanți: un copil de șase ani ai cărui părinți l-au înscris la cursurile de engleză de weekend și un adult care studiază după serviciu. Cine crezi că se va descurca mai bine după un an? Majoritatea, știind că cei mici au un creier „asemănător unui burete”, ar alege copilul de șase ani. Învață fără să încerce măcar, nu?
Alții, știind din experiența de viață că motivația și seriozitatea sunt indicatori valoroși pentru succes, ar paria pe adult. Și ar avea dreptate. Gândește-te bine: e în clasă pentru că vrea să fie acolo. A plătit cu banii ei și și-a luat din timpul liber din ziua sa sau din vacanță pentru a studia. Are un obiectiv clar în minte (vezi punctul 1) și cunoaște pașii necesari pentru a-l atinge. Pentru că are un scop, folosește cunoștințele atât în clasă, cât și în afara ei, și se surprinde când se termină anul.
Deși nu este sigur că un adult va avansa mai mult decât un copil, este foarte probabil. Copiii, oricât de tineri și flexibili la minte, sunt ușor distrași, au nevoie de pauze regulate pentru gustare și nu sunt cunoscuți pentru că se implică în mod activ în clasă. Pe de altă parte, adulții sunt motivați? Categoric.
3. Ești mai stabil financiar
Este posibil ca elevii adulți mai maturi să aibă o libertate sporită de alegere care vine odată cu stabilitatea financiară. Nu este un secret că petrecerea timpului în străinătate cufundat într-o nouă cultură și folosind o nouă limbă stimulează învățarea, iar cursanții adulți își pot oferi adesea această experiență.
Fie că sunt pensionați, în vacanță sau într-un an sabatic, cursanții adulți beneficiază enorm de pe urma perioadelor de studii în străinătate, călătorii sau expatriere. Și din nou – la fel ca în exemplul din clasă anterior – această experiență este alegerea lor personală, mai degrabă decât scopul părinților și, prin urmare, foarte probabil să fie fructuoasă.
4. Ai beneficiul experienței anterioare
Cursanții adulți au dobândit deja fluență în cel puțin o limbă: propria lor limbă. De-a lungul anilor de discuții, scris și ascultare în limba lor maternă, ei au acumulat o cantitate imensă de cunoștințe (deși poate inconștiente) despre cum funcționează limba lor. Această bază de cunoștințe devine extrem de valoroasă atunci când învață o limbă suplimentară, mai ales dacă are o rădăcină comună cu limba maternă (cum ar fi spaniolă/italiană sau engleză/germană).
Cursanții adulți își pot folosi în mod activ limba maternă ca punct de plecare, ținând cont de conexiunile dintre modelele gramaticale sau vocabularul celor două limbi. Diferențele dintre limbile contrastante, pe de altă parte, sunt mai ușor analizate de mințile adulte. Acesta este în sine un alt mod pozitiv de a te implica activ în învățarea limbilor străine.
5. Ai mulți ani de experiență de studiu
Experiența ta anterioară nu se termină aici – ca adult, ai o cantitate impresionantă de „experiență de învățare”. Gândește-te: la școală și la universitate, probabil ai devenit un elev destul de competent și mai târziu ai dobândit o serie întreagă de abilități precum schimbarea unei anvelope, grădinărit, conducerea unei mici afaceri, cearta cu un șef, creșterea copiilor etc. Ai putea scrie un eseu intitulat „Învăț cel mai bine când…” în cel mai scurt timp.
Această conștientizare a propriilor strategii de învățare și gândire se numește metacogniție și este un instrument minunat de utilizat atunci când abordezi o limbă străină. Din fericire, există o mulțime de moduri de a învăța o limbă, de la cursuri săptămânale la cursuri de limbă în străinătate (și da, este posibil să înveți o nouă limbă într-un an). Dacă un copil încă nu a învățat cum ar prefera să abordeze un subiect nou, adulții au beneficiul experienței anterioare și pot alege o metodă care li se potrivește.
6. Ai perspectivă
Nu numai că poți aduna genul de motivație și abilități de studiu pe care un copil nu le poate, dar ai și perspectivă. Știi că viața este o călătorie și că învățarea unei limbi străine este doar o modalitate – poate una dintre cele mai bune – de a cunoaște lumea și de a face acea călătorie puțin mai interesantă. Este o fereastră către o nouă cultură, o nouă perspectivă asupra vieții și îți oferă șansa de a te conecta cu oameni complet noi, din tot felul de colțuri fascinante ale lumii noastre. Învățarea unei limbi străine este un instrument în acest scop, iar abilitățile tale nu trebuie să fie perfecte înainte de a putea începe să obții aceste beneficii.